Kaji Selidik: Bagaimana Pembeli Respon Kepada Pembungkusan di Rak-Rak Kedai yang Sesak

Khamis, November 09, 2017

Jenama, pemasar dan pengeluar sentiasa berusaha untuk memahami kelakuan pengguna - mereka bertungkus lumus untuk mengukur dan memahami apa yang penting kepada bakal pelanggan mereka dan apa yang tidak.

Satu tinjauan dari Luminer, Lakewood, N.J., daripada 400 lelaki dan wanita A.S., berumur 18-65, mendedahkan ciri pembungkusan dan label khusus yang menarik perhatian pengguna terhadap produk di rak.

Statistik pembungkusan dan pelabelan teratas pada tahun 2017:


  • 90% pembeli lebih cenderung untuk membeli produk dengan kupon penjimatan yang dilekatkan.
  • 59% daripada pembeli mengatakan label kulit (kupon, resipi) pada produk menarik perhatian mereka.
  • 68% daripada pembeli melihat nota pelekat kerana mereka secara fizikal "melekat" pada pembungkusan.
  • 56% daripada pembeli mengatakan logo yang dikenali dapat menarik perhatian mereka kepada produk.
  • 53% daripada pembeli mengatakan warna menarik yang terang menarik perhatian mereka kepada produk.
  • 33% daripada pembeli cenderung menolak produk apabila mereka tidak menyukai label tersebut.
  • 60% daripada pembeli TIDAK mungkin membeli produk apabila label tidak memberikan maklumat yang mencukupi.
  • 56% daripada pembeli lebih cenderung memilih produk yang menggunakan pembungkusan mesra alam / lestari berbanding pembungkusan yang tidak.
Maklum balas mendedahkan kepentingan sebenar menghasilkan teknik pembungkusan dan pelabelan yang tidak hanya menarik perhatian secara visual, tetapi juga berfungsi secara optimum untuk menyampaikan maklumat yang dicari oleh pengguna.

Pembungkusan banana chips yang terdapat di Thailand menggunakan warna terang dan berjaya menarik perhatian pembeli

Pelanggan suka kepada pelekat kupon penjimatan

Apabila ia menarik minat pelanggan untuk membeli, penjimatan segera melalui kupon-kupon adalah cara yang menarik. Sebenarnya, 90% pengguna mengatakan bahawa mereka lebih cenderung membeli produk yang mempunyai pelekat kupon penjimatan yang dilekatkan pada pembungkusan.

22% mengatakan bahawa label maklumat seperti resipi atau cadangan hidangan pada label membuatkan mereka lebih cenderung untuk membeli. Kod QR pada label, yang memerlukan langkah tambahan mengimbas kod dan melawat laman web, tidak menarik perhatian pengguna.


Label pelekat, logo biasa, warna terang

Label yang dilekat pada pembungkusan, seperti kupon atau resipi, mendapat perhatian 59% pengguna, sementara 56% tertarik dengan label dengan logo yang dikenali dan 53% menyatakan bahawa mereka tertarik dengan pembungkusan dan label dengan warna yang terang dan menyenangkan. Gambar produk pada label pembungkusan menarik 41% daripada pembeli.

 Walaupun kebanyakan rakyat Amerika mengambil berat tentang alam sekitar, hanya 24% mengatakan bahawa pembungkusan mesra alam menarik perhatian mereka. Segmen kecil, 14%, tertarik dengan pembungkusan berkilat (shiny and glossy).

Ciri-ciri label menonjol

68% pengguna melihat kupon kupon kerana mereka "melekat" pada pembungkusan, sementara 33% mengatakan label kulit berwarna kelihatan berbeza berbanding dengan label lain di rak.

Produk hebat...tetapi label...

32% pengguna tidak menyukai label sehingga mereka memutuskan untuk tidak membeli produk tersebut. Peratus ini seterusnya mengesahkan bahawa label produk sangat penting dalam menarik perhatian pembeli.

Untuk mengelakkan membuat kesilapan besar dan kos mahal dengan label produk anda, jalankan penyelidikan pasaran, supaya anda boleh membuat keputusan reka bentuk yang bermaklumat. Reka pembungkusan yang menepati kehendak sasaran pasaran seperti:

  • Umur
  • Pendapatan
  • Jantina
  • Minat
  • Pendidikan
  • Nilai-nilai

Kesimpulan

Berdasarkan kajian ini yang mungkin boleh digunapakai di Malaysia terutamanya, pelekat kupon penjimatan yang dilekatkan pada pembungkusan memberi impak yang tinggi kepada pembeli untuk membuat keputusan dalam membeli sesuatu produk. Para usahawan boleh mengambil peluang ini untuk mengaplikasikan kaedah ini dalam pembungkusan produk mereka.

Terima kasih.

Artikel ini telah dialih bahasa dan artikel asal telah diterbitkan dalam majalah Refrigerated Foods & Frozen Foods.

You Might Also Like

0 ulasan